Jumaat, 16 April 2010

Analisis peribadi dengan bulan kelahiran (menurut DMFK)


Sebenarnya ada beberapa cara untuk mengenali diri sendiri. Salah satunya adalah melalui bulan kelahiran. Walau bagaimanapun ianya adalah sekadar panduan, tidak semestinya betul dan tidak semestinya kita boleh percaya sepenuhnya. Atau senang cakapnya tak wajib betul, harus salah.

Akram lahir pada 1 Ogos 2005, 11:41 am, di HUKM. Mengikut kajian DMFK…

Suka berlawak. Mudah tertawan padanya.

Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain… Yang ni saya setuju sangat, setiap kali dia tengok saya sedih atau muram dia akan datang peluk dan cium pipi saya. Sejak dia masuk tadika (3 tahun setengah) dia memang nampak caring sangat, “Ummi jangan la nangis, Along ada, Along sayang Ummi”. Kalau adiknya nangis pun dia akan pujuk dan peluk Adham, “Dah, dah, dah, adik jangan nangis”.

Berani dan tidak tahu takut…Iye ke ni?? Selalunya dia yang lebih takut berbanding adiknya.

Orangnya agak tegas dan bersikap kepimpinan... Selalu nak jadi leader, kalau time main Adham kena ikut arahannya, kalau tak gaduhlah jawabnya.

Pandai memujuk orang lain…Memang bakatnya yang ni terserlah sangat…!

Terlalu pemurah dan bersikap ego. Nilai harga diri yang sangat tinggi. Dahagakan pujian. Semangat juang yang luar biasa. Cepat marah dan mudah mengamuk. Mudah marah apabila cakapnya dilawan. Sangat cemburu. Daya pemerhatian yang tajam dan teliti. Cepat berfikir. Fikiran yang berdikari. Suka memimpin dan dipimpin. Sifat suka berangan.

Berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat…Kat rumah memang dia suka melukis, tak tau la saya berbakat ataupun tak. Tulisannya pun agak kemas dan teratur.

Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk. Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit…Yang ini selalunya tak, dia memang agak lambat sembuh apabila demam, batuk atau selsema. Biasanya antibiotic dah habis, tapi demamnya tak kebah pun lagi.

Belajar untuk bertenang. Sikap kelam kabut. Romantik, pengasih dan penyayang. Suka mencari kawan.

Adham lahir pada 8 Disember 2006, 08:02 pm, juga di HUKM. Mengikut kajian DMFK…

Sangat setia dan pemurah. Bersifat patriotik.

Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
…Dia memang pandai bawa diri, kawan-kawannya sangat suka bermain bersamanya.

Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa…Selalunya dalam bab nak minta makanan atau minuman dia kurang sabar, macam lapar sangat-sangat. Kalau saya tengah sibuk buat kerja lain pun terpaksalah tinggalkan dulu, kesian jugak kat dia.

Bercita-cita tinggi. Seronok bila didampingi. Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi. Suka bercampur dengan orang.

Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai
…Selalunya kalau saya panggil “Adik Cayang” lagi dia suka, saya selalu cakap kat dia, “Adik ni pandai, hebat, handsome, comel, very good, kecik", pasti dia senyum meleret.

Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur. Tidak pandai berpura-pura. Cepat marah. Perangai yang mudah berubah-ubah. Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi. Benci pada kongkongan.

Suka berlawak. Pandai buat lawak dan berfikiran logik
…Yang ini pun tepat jugak, cara dia makan, senyum, jalan, lompat, menjeling dan kerdip mata, membuatkan saya dan abahnya terhibur, memang dia pandai buat lawak. Semua gaya Upin dan Ipin tu dia tau buat.

Apa jua sifatnya yang baik tu kita suburkan terus, yang kurang baik tu cuba elakkan dan hapuskan.