Jumaat, 30 April 2010

“Along tak nak lah pegi zoo”


Setelah selesai mengemas beg sekolah Along dan Adik serta menyediakan sarapan pagi tadi seperti biasa saya terus naik ke bilik untuk mengejutkan anak-anak untuk mandi serta bersiap ke tadika.

Saya tengok Along dah bangun, dia senyum apabila melihat saya. “Emm Sayang dah banguuun, veeeryyy gooood”, leganya saya tak perlu susah-payah kejut dah bangun. Cuma Adik yang masih nyenyak tidur dalam pelukan Abahnya.

Akram: Ummi, tadika ada brapa lagi?
Ummi: Ada sehari je lagi (sambil mengangkat jari telunjuk).
Akram: Ooo, cuti dua kita nak pegi mana?
Ummi: Saturday kita pegi clinic Adik dan pegi shopping, Sunday kita pegi zoo lah, nak tak?
Akram: Along tak nak lah pegi zoo.

(Ish, pelik Along ni. Selalunya dia gembira sangat kalau tahu kami nak bawa pergi zoo).

Ummi: Kenapa tak nak? Along tak suka pegi zoo?
Akram: Suka, tapi Along nak balik kampung lah, nak naik bus.
Ummi: Alaa kita pegi zoo la, dekat zoo best, ada owl, ada monkey, ada tiger…
Akram: Along nak balik kampung jugak…

(Saya terdiam, nak balik agak berat hati jugak bila mengingatkan kerja saya yang bertimbun tu, tak nak balik pun agak berat hati jugak bila ingatkan permintaan Along ni).

Lastly, malam ni kami sekeluarga akan bertolak balik kampung (Wakaf Bharu, Tumpat dan Wakaf Aik, Bachok), cuma tak naik bus, saya tak tahu bagaimana nak packing barang yang banyak tu kalau naik bus, dengan mainan lagi, dengan bantal busyuk lagi, buat malu kat driver bus je. Kita gembira apabila anak-anak kita gembira.

Tiada ulasan: