Rabu, 21 April 2010

Terima kasih Abah


Petang tadi Adham ada appointment di Hospital Serdang. Sepanjang minggu ini Abahnya tiada di rumah, outstation di Quality Hotel, KL. Nasib baiklah dia dibenarkan untuk menemankan kami ke hospital. Saya kesian sangat sebenarnya nak ajak Abahnya pergi bersama memandangkan dia agak sibuk sepanjang minggu ni. Petang tadi pun dalam pukul 12 tengahari dia bertolak dari KL, sampai rumah dah hampir pukul 1 tengahari dia terus makan tengahari. Bimbangkan takut kami lambat sampai di sana, sampaikan dia nak mandi dan salin pakaian pun tak sempat. Saya bersyukur sangat kerana kalau berkaitan dengan appointment ataupun treatment anak-anak dia akan sedaya-upaya cuba memenuhinya sejak mula-mula kami ada anak sampailah sekarang.

Ada 2 sebab saya tidak dapat bawa anak-anak ke klinik atau hospital tanpa Abahnya; saya tidak boleh drive dengan anak (selalunya Adham akan duduk di ribaan saya) dan sebab kedua, anak-anak akan duduk di ribaan Abahnya setiap kali Doktor buat pemeriksaan. Anak-anak saya agak lasak dan cepat bosan, sebab itulah Abahnya sangat-sangat di perlukan untuk melayan kerenah anak-anak. Selalunya sayalah yang akan bertanyakan Doktor tentang keadaan anak kami. Sorang yang akan layan anak, dan sorang lagi yang akan jadi tukang cakap.

Pukul 2 petang kami ada appointment dengan pakar pembedahan plastik bagi membincangkan plan seterusnya serta pembedahan yang perlu dijalankan pada masa akan datang.

Dalam waktu terdekat ini Adham tidak perlu menjalani sebarang pembedahan. Dr Zairizam, plastic surgeon dari HKL hanya mengingatkan tentang kepentingan penjagaan gigi, telinga dan speech therapy. Doktor juga menerangkan serba sedikit tentang pembedahan ABG (alveolar bone grafts). Appointment dengan plastic surgeon seterusnya ditetapkan 6 bulan lagi.

Kami sampai rumah hampir waktu Asar. Nasib baik Abahnya sempat tidur dan mandi, lepas solat Maghrib terus bertolak ke KL. Saya tengok dia penat sangat, namun apalah daya kami, kami redha melalui segala kesusahan ini demi anak-anak. Semoga suatu hari nanti Akram dan Adham rasa syukur dan bangga menjadi anak-anak kami.

Tiada ulasan: