Isnin, 26 April 2010

Hak Anak


Rutin harian kita sebagai ibu bapa dalam dunia hari ini kebanyakannya agak sibuk. Rata-rata kita dapati ibu bapa perlu bekerja demi memenuhi keperluan hidup. 5 hari bekerja dan 2 hari cuti; selalunya bagaimana kita habiskan cuti hujung minggu ini? Terpaksa kerja bagi mendapatkan pendapatan sampingan? Jumpa kawan-kawan (anak ditinggalkan dengan bibik)? Tidur saja di rumah? Bawa anak-anak balik kampung? Ataupun bagaimana?

Setiap hujung minggu kami sebaik mungkin manfaatkan masa yang ada dengan aktiviti bersama anak-anak. Selalunya setiap Sabtu Adham ada speech therapy di Urbane Ethos Consultancy Language Enrichment & Stimulation Centre di Seksyen 13, Shah Alam selama sejam (11am-12pm). Perjalanan dari rumah (Pajam, Mantin N9) ke sana mengambil masa 2 jam pergi dan balik. Selalunya kami bercerita dengan anak-anak sepanjang perjalanan bagi mengurangkan rasa bosan mereka dan merapatkan hubungan dengan mereka. Sementara menunggu Adham tamat sesi itu kami 3 beranak akan membeli barang dapur di Giant Shah Alam.

Hari Ahad juga kami biasanya bawa anak-anak keluar; shopping atau book shop atau pergi jalan-jalan atau naik komuter (Batang Benar ke Seremban). Kalau ikutkan saya dan Abahnya lebih selesa habiskan masa dirumah, tak penat dan jimat duit, tapi setiap kali balik dari tadika petang Jumaat Akram selalu tanya “Ummi, esok cuti dua nak pegi mana?”. Dan soalan inilah yang membuatkan kami jadi serba-salah jika hanya terperap dirumah. Kesian jugak anak-anak, hari lain kita tak ada, hanya hujung minggu saja kita berpeluang melayan kerenah mereka sepenuhnya.

“Perkara terbaik yang harus diberikan kepada anak-anak adalah waktu anda”. Gunakan ianya sebaik mungkin agar anak merasakan diri mereka disayangi dan dihargai.

Tiada ulasan: