Jumaat, 16 April 2010

Hebatnya doa


Dalam menjalani hidup seharian kita tidak dapat lari dari menghadapi kesulitan, keresahan, kekecewaan, kesedihan serta segala macam rasa kedukaan. Adakalanya kita menjadi buntu, fikiran bercelaru, tak tau apa yang sepatutnya kita buat. Dalam keadaan inilah seharusnya kita jangan sesekali melupakan kewujudan ALLAH. Bila saya rasa seolah-olah diri ini gagal, rasa hampir putus asa, rasa tak tau nak buat apa, rasa dah tak ada tempat untuk mengadu atau meluahkan perasaan, saya akan berdoa…

“Ya ALLAH, aku tak tahu apa-apa, aku redha setiap ketentuan yang KAU berikan, segalanya aku serahkan pada-MU, KAU lebih mengetahui apa yang terbaik buat diriku”.

Selalunya saya akan jadi lebih tenang, lebih rasional dan lebih redha menerima setiap ujian yang dihadapi. Tanamkan keyakinan dalam diri kita yang ALLAH Maha Mengetahui.

Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian kepada orang yang ketakutan.