Selasa, 13 April 2010

Pilihan Nama-nama Anak


Sebagai ibu bapa, kita wajib memberikan nama yang baik kepada anak-anak. Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya di antara hak anak ke atas ayah ialah mengelokkan namanya dan mengelokkan adabnya.” (Hadis riwayat al-Bazzar).

Nama yang elok bukan bererti yang sedap didengar sahaja tetapi memberikan makna yang baik. Mungkin ada ibu bapa yang terlepas pandang bahawa nama yang kita berikan kepada anak-anak malah nama yang kita guna sehari-hari turut berperanan sebagai doa. Lazimnya, sekiranya kita sering mengucapkan sesuatu yang baik sudah pastilah perkara yang baik juga akan berlaku, dan begitu juga sebaliknya.

Saya mempunyai 2 orang anak lelaki; Muhammad Akram (lebih mesra dipanggil Along Akram, lahir pd 01-08-2005) dan Muhammad Adham (kami sekeluarga memanggilnya Adik Adham, lahir pd 08-12-2006).

Selalunya saya yang akan terlebih dahulu menyenaraikan nama-nama anak, kemudian berbincang dengan Abahnya dalam menentukan pilihan muktamad. Pada 15-05-2005 (3 bulan sebelum Along Akram dilahirkan) saya telah menyenaraikan pilihan nama-nama untuk Along Akram;

1. Adlan – Keadilan
2. Adham – Yg cantik/elok pekerti
3. Adil – Yg adil
4. Afnan – Kecantikan/seri
5. Aflah – Yg beruntung
6. Afham – Yg pandai
7. Akram – Yg mulia
8. Aqil – Bijak/terpelajar
9. Arham – Yg mesra
10. Arif – Yg bijak/mengetahui
11. Arfan – Mengetahui
12. Aslam – Selamat/terkawal
13. Azfar – Yg berjaya/menang
14. Azam – Keazaman
15. Azim – Besar

Saya berkenan nama no.7 & no.11, akhirnya kami sepakat memilih no.7. Bagi anak ke-2 pula saya telah menyenaraikan pilihan nama-nama untuknya ketika kandungan saya berusia 6 bulan (11-07-2006), antaranya;

1. Adham – Yg cantik/elok pekerti
2. Afnan – Kecantikan/seri
3. Akhtar – Yg terpilih
4. Aniq – Yg kacak lg menawan ht
5. Arham – Yg mesra
6. Azka – Semakin maju
7. Aflah – Yg beruntung
8. Afkar – Yg bijak
9. Alzam – Yg tekun
10. Amnan – Tpt yg aman
11. Amnaan – Ketenangan
12. Amsyar – Yg cergas
13. Amzar – Yg mulia

Saya berkenan nama no.3 & no.5, Abahnya suka no.1, 2, 5 & 7, akhirnya kami sepakat memilih no.1.

Pilihan nama-nama ini adalah berpandukan buku “Pilihan Nama-nama Dalam Islam” oleh Abu Afiqah, cetakan ke-7, 2002.